تفکر طراحی Design Thinking

یکی از روش های حل مسئله که همانند TRIZ بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، تفکر طراحی Design Thinking است. مهمترین تفاوت دو روش مذکور در این است که TRIZ بر روی بهترین راه حل متمرکز است ولی Design Thinking  بر روی مخاطب پسندترین راه حل. از این رو ضروری به نظر می رسد که در کنار آموزش TRIZ، روش Design Thinking نیز به دانشجویان رشته های مهندسی آموزش داده شود.

معرفی کوتاه تفکر طراحی:

تفکر طراحی یکی از روش های حل مسئله بوده که بر روی مصرف کننده نهایی (انسان) و نیازهای آن متمرکز است. این روش فرآیندی تکرارشونده جهت درک مصرف کننده، به چالش کشیدن فرضیه ها و باز تعریف مسائل به منظور یافتن راهبردها و راه حل های جایگزین که ممکن است در ابتدا به ذهن ما نرسیده باشد، است.

امروزه انواع مختلفی از فرآیند تفکر طراحی مورد استفاده قرار می گیرد که به صورت معمول شامل 3 تا 7 مرحله، گام یا حالت می شود. با این وجود تمام آنها دارای شباهت هستند. در این نوشته به نوع 5 مرحله ای که توسط Stanford d.school (دانشگاه استنفورد) که از پشروترین مراکز آموزش تفکر طراحی است، اشاره می شود. این نوع شامل 5 بخش زیر است:

1. همپوشانی با کاربران یا مصرف کننده نهایی (Empathise)

2. تعریف و مشخص کردن نیازهای کاربران، مشکلات آنها و بینش های طراح (Define)

3. ایده پردازی از طریق به چالشکشیدن فرضیه ها و خلق ایده برای راه حل های مبتکرانه (Ideate)

4. نمونه سازی برای شروع خلق راه حل (Prototype)

5. آزمودن راه حل (Test)

در این رابطه نکته حایز اهمیت آن است که بدانیم انجام این بخش ها، سلسه مراتب و ترتیب خاصی نداشته (خطی نیستند) و هرکدام از بخش ها می توانند چند نوبت تکرار یا به موازات بخش دیگری همزمان انجام شوند.

منابع آموزشی:

1. The Art of Innovation: Lessons in Creativity from IDEO, America's Leading Design Firm Written by Tom Kelley & Jonathan Littman From Crown Business.

2. Insight Out: Get Ideas Out of Your Head and Into the World Written by Tina Seelig From HarperOne.

3. Design Thinking: Understanding How Designers Think and Work Written by Nigel Cross From Bloomsbury Academic.

4. Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation Written by Tim Brown From HarperBusiness.

5. وبگاه Stanford d.school

درس روش های اجرای ساختمان

درس روش های اجرای ساختمان به ارزش 2 واحد نظری است. این درس جزو دروس اصلی مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران بوده و درس سازه های بتن آرمه 2 و درس سازه های فولادی 2 و درس طراحی معماری و شهرسازی پیش نیاز این درس هستند.

منابع درسی:

الف. سازه های بتن آرمه

1. کتاب اجرای ساختمان های بتن آرمه نوشته آقایان مهدی قالیبافیان و کامیار سلطانی عربشاهی از انتشارات علم و ادب.

ب. سازه های فولادی

 2. راهنمای جوش و اتصالات جوشی نوشته آقای شاپور طاحونی از نشر توسعه ایران.

ج. مدیریت و برنامه ریزی ساخت:

3. Construction Methods and Management Written by Stephens W. Nunnally From Pearson.

4. Construction Methods and Planning Written by J.R. Illingworth From CRC Press.

درس مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست

درس مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست به ارزش 3 واحد نظری است. این درس در مقطع کارشناسی ارشد گرایش مهندسی و مدیریت ساخت ارائه می گردد. این درس به مدیریت امور Health, Safety, Environment می پردازد.

منابع درسی:

- ارائه تعاریف پایه مانند رویداد، حادثه، شرایط ناایمن، اعمال ناایمن، ریسک، خطر و ...

- مرور قوانین کار و تامین اجتماعی به منظور آشنایی با مسئولیت های قانونی مهندسان

- مرور آیین نامه های حفاظت فنی مصوب وزارت کار و آیین نامه های بهداشت کار مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

- نشریه 447 سازمان برنامه و بودجه (مدیریت ایمنی در کارگاه های عمرانی)

- مرور آمار و اطلاعات (حوادث، خسارات جانی و مالی و ...) مربوط به آسیب ها و خساراتی که عدم رعایت ایمنی و بهداشت و عدم توجه به محیط زیست موجب شده اند.

- بررسی آمار و اطلاعات سازمان جهانی کار Inrernational Labour Organization

- بررسی عوامل زیان آور در زمینه بهداشت به ویژه مواردی که آثار بلندمدت دارند مانند: صوت و شدت تماس و توان شنوایی گوش راست و چپ، گرد و غبار و گازها (گاز چاه و ...)، مواد شیمیایی (آزبست، Material Safety Data Sheet و ...)، عوامل بیولوژیک (بیماری ها و ...)، شرایط آب و هوایی (نحوه واکنش بدن به تغییرات دما، طوبت و نور و ...)، شرایط روحی و روانی کارکنان

- بررسی هزینه های مستقیم و غیرمستقیم حوادث، مدل های بررسی علل حوادث (Models of Causation)

- روش های شناسایی و ارزیابی خطرات (Risk Assessment: methods & techniques) مانند: PHA, FMEA, FTA و ...

- معرفی انواع آلودگی های زیست محیطی مانند: آسیب های ناشی از مصرف انرژی، آلودگی صوتی، آلودگی بصری، آلودگی آب، آلودگی هوا، نخاله و ضایعات و تفاوت آنها، آلودگی نوری، سوخت های فسیلی و کربن، استاندارد Leadership in Energy and Environmental Design

- بررسی استاندارد (OHSAS 18001 (Occupational Health and Safety Assessment Serie

http://www.hse.gov.uk

http://www.ilo.org

1. Occupational Safety and Health for Technologists, Engineers, and Managers Written by David L. Goetsch From Pearson.

2. Hazard Analysis Techniques for System Safety Written by Clifton A. Ericson II From Wiley.

۳. نشریه ۴۴۷ نظام فنی و اجرایی (مدیریت ایمنی در کارگاه های عمرانی).

۴. راهنمای جامع تامین سلامت، ایمنی و محیط زیست در کارگاه های ساختمانی و عمرانی (۳ جلدی) نوشته آقای کاظم نعیمی مطلق و همکاران از انتشارات فدک ایساتیس.

درس آلودگی هوا و روش های کنترل

درس آلودگی هوا و روش های کنترل به ارزش 3 واحد نظری است. این درس جزو دروس اختیاری زمینه آب مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران بوده و درس مهندسی محیط زیست و درس هیدرولیک و آزمایشگاه پیش نیاز این درس است.

منابع درسی:

1. کتاب آلودگی هوا (منشاء و کنترل آن) (Air PollutionIts Origin and Control) نوشته کنت وارک (Kenneth Wark) و سیسیل وارنر (Cecil F. Warner) ترجمه آقای کاظم ندافی و همکاران از انتشارات نص.

2. Air Pollution Control: A Design Approach Written by C. David Cooper & F. C. Alley From Waveland Press Inc.

3. Air Pollution Control Engineering Written by Noel de Nevers From Waveland Press Inc.

4. گزارش مطالعه کنترل آلودگی هوای تهران (The study on an Integrated Master Plan for Air Pollution Control in the Greater Tehran) در سال 1376 (1997) تهیه شده توسط شرکت جایکا (JICA) ژاپن برای شهرداری تهران.

5. گزارش پروژه کاهش آلاینده های حمل و نقل تهران (Tehran Transport Emissions Reduction Project) در سال 1376 (1997) که توسط سه موسسه سوئدی:

SWECO (Swedish Consultants)

- SMHI (Swedish Meteorological and hydrological institute)

- Motor Test Centre (MTC)

برای شهرداری تهران تهیه شده است.

6. گزارشهای مرکز پژوهش های مجلس مانند:

- آلودگی هوای تهران، صورت مسئله و راه حل ها

- مطالعه تطبیقی ساختار حاکمیتی کشورها در کاهش و کنترل آلودگی هوا

- اظهارنظر کارشناسی درباره طرح کاهش آلودگی هوای کشور

درس راه آهن

درس راه آهن به ارزش 2 واحد نظری است. این درس جزو دروس اختیاری زمینه خاک و راه مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران بوده و درس روسازی راه پیش نیاز این درس است.

منابع درسی:

1. کتاب مدیریت و مهندسی راه آهن (Railway Management and Engineering) نوشته وی. پروفیلیدیس (V. Profillidis) ترجمه آقای جبار علی ذاکری سردرودی و همکاران از انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.

2. Railway Engineering Written by Satish Chandra, M. M. Agarwal From Oxford University Press.

3. Railway Management and Engineering Written by V. A. Profillidis From Routledge.

4. Railway Track Engineering Written by J. S. Mundrey From McGraw-Hill India.

درس اصول مهندسی فرودگاه

درس اصول مهندسی فرودگاه به ارزش 3 واحد نظری است. این درس جزو دروس اختیاری زمینه خاک و راه مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران بوده و درس مهندسی ترابری پیش نیاز این درس است.

منابع درسی:

1. Airport Engineering: Planning, Design and Development of 21st Century Airports Written by Norman J. Ashford, Saleh Mumayiz & Paul H. Wright From Wiley.

2. استانداردهای Federal Aviation Administration وزارت حمل و نقل ایالات متحده آمریکا

3. کتاب برنامه ریزی و طراحی فرودگاه نوشته آقایان خسرو اویسی و رحمت اله حکیمی از انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

درس پروژه راهسازی

درس پروژه راهسازی به ارزش 1 واحد عملی است. این درس جزو دروس اصلی مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران بوده و درس راهسازی پیش نیاز این درس است.

در این درس دانشجویان با استفاده از آموخته های خود در درس راهسازی، یک راه به طول حداقل یک کیلومتر دارای قوس قائم و قوس افقی طراحی خواهند نمود. برای این منظور توصیه می گردد از نرم افزار Civil 3D استفاده شود.

درس کاربرد کامپیوتر در مهندسی عمران

درس کاربرد کامپیوتر در مهندسی عمران به ارزش 2 واحد نظری است. این درس جزو دروس اختیاری بین تمامی زمینه های مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران بوده و درس تحلیل سازه ها 2 و درس محاسبات عددی پیش نیاز این درس است.

در این درس دانشجویان طراحی سازه، پی و مطالعات ژئوتکنیک را استفاده از نرم افزار فرا می گیرند.

- نرم افزار در زمینه تحلیل و طراحی سازه:

ETABS

SAP (Structural Analysis Program)

- نرم افزار در زمینه طراحی پی و سقف های بتنی:

SAFE

آموزش عمومی مدیریت دانش، اقدامی حیاتی برای پیشرفت کشور

مدیریت دانش عبارت است از توانمندسازی افراد، گروه ها و سازمان ها برای کسب (Capture)، اندوختن (Store)، ایجاد (Create)، تشریک (Share) و بکارگیری (Apply) به صورت متمرکز و نظام مند جهت رسیدن به اهداف است.

در دنیای رقابتی امروز اقتصاد محصول محور بر پایه دارایی های مشهود، جای خود را به اقتصاد دانش بنیان بر پایه دارایی های نامشهود (سرمایه فکری، سرمایه دانشی) و سرمایه انسانی داده است. در اقتصاد نوین، دانش عامل و منبع اصلی خلق ارزش، رشد اقتصادی و کسب موفقیت محسوب گشته و به تبع آن سنجش عملکرد و کارآیی هر سیستمی وابسته به آن است.

از این رو پیشرفت (رشد و توسعه) کشور نیازمند ایجاد ساختاری اجتماعی است که مسئولیت تولید، ارتقا و به روز رسانی دانش، توسعه توانمندی ها، مدیریت دانش، و اطمینان از بکارگیری دانش موجود را بر عهده گیرد. لذا آموزش مفاهیم، مبانی و اصول مدیریت دانش و ترویج آن بین دانشجویان که لایه تخصصی جامعه را تشکیل می دهند، امری ضروری و حیاتی محسوب می گردد.

امید است شاهد گنجانده شدن عمومی این درس در برنامه دوره های تحصیلی مقطع کارشناسی باشیم.

برخی نتایج استفاده و پیاده سازی مدیریت دانش عبارتند از:

1. جلوگیری از بروز خطاهای مشابه قبلی و صرفه جویی در مصرف منابع

2. ارتقای استانداردها و اصلاح فرآیندها

3. استفاده و به اشتراک گذاری سریع و وسیع دانش، ایده ها، تجارب و مهارت های موجود

4. دسترسی سریع به اطلاعات و منابع مرتبط و تسهیل تصمیم گیری

5. تحریک نوآوری و رشد

 

منابع پیشنهادی برای مطالعه:

1. کتاب مدیریت دانش کاربردی نوشته Wendi Bukowitz و Ruth L. Williams ترجمه آقایان علی حسین کشاورزی و علی رضاییان از انتشارات سمت.

2. The Knowledge Manager's Handbook Written by Nick Milton, Patrick Lambe From Kogan Page.

3. Knowledge Management: A State of the Art Guide Written by Paul R. Gamble,‎ John Blackwell From Kogan Page Business Books.

4. Encyclopedia of Knowledge Management Written by David G. Schwartz, Dov Te'eni From IGI Global.

5. Working Knowledge Written by by Thomas H. Davenport,‎ Laurence Prusak From Harvard Business Review Press.

6. Knowledge Management: An Integrated Approach Written by Ashok Jashapara From Pearson.

7. Knowledge Management in Theory and Practice Written by Kimiz Dalkir From MIT Press.

درس مدیریت مالی و حسابداری پروژه

درس حسابداری و مدیریت مالی پروژه به ارزش 3 واحد نظری است. این درس در مقطع کارشناسی ارشد گرایش مهندسی و مدیریت ساخت ارائه می گردد.

منابع درسی:

(اصول حسابداری)

1. کتاب های اصول حسابداری 1 و 2 (نشریات 78 و 86) نوشته آقایان علی مدد و نظام الدین ملک آرایی از انتشارات سازمان حسابرسی.

2. کتاب های اصول حسابدری 1 و 2 از انتشارات دانشگاه پیام نور.

3. کتاب های اصول حسابداری 1 و 2 نوشته آقای والتر هریسون و همکاران (Walter T. Harrison) ترجمه آقایان ایرج نوروش و غلامرضا کرمی از انتشارات صفار.

4. برای افرادی که هیچگونه پیش زمینه و آشنایی با حسابداری ندارند استفاده از دو کتاب زیر برای آشنایی اولیه توصیه می گردد.

- کتاب حسابداری عمومی مقدماتی دوره دوم متوسطه شاخه کار و دانش

- کتاب حسابداری تکمیلی دوره دوم متوسطه شاخه کار و دانش

هر دو کتاب از طریق پایگاه کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش به صورت رایگان قابل دریافت هستند.

(مدیریت مالی)

5. کتاب مدیریت مالی نوین (2 جلدی) نوشته استفان راس و همکاران (Stephen A. Ross & Randolph W. Westerfield & Jeffrey Jaffe) ترجمه آقای علی جهانخانی و آقای مجتبی شوری از انتشارات سمت.

6. کتاب مدیریت مالی (2 جلدی) نوشته ریموند پی. نوو (Raymond P. Neveu) ترجمه آقای علی جهانخانی و آقای علی پارسائیان از انتشارات سمت.

7. کتاب مدیریت مالی نوشته آقای رضا تهرانی از انتشارات نگاه دانش.

(حسابداری پیمانکاری)

8. حسابداری قراردادهای بلندمدت پیمانکاری (نشریه 126) نوشته آقایان مصطفی علی مدد و نظام الدین ملک آرایی از انتشارات سازمان حسابرسی.

9. راهنمای بکارگیری استاندارد 9 پیمانکاری (نشریه 185) نوشته آقایان مصطفی علی مدد و نظام الدین ملک آرایی از انتشارات سازمان حسابرسی.

(صورت های مالی و استانداردها)

10. آشنایی با صورت های مالی در سامانه اطلاع رسانی ناشران (www.codal.ir)

11. آشنایی با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (www.ifrs.org)

داشتن یک ذهن خوب کافی نیست، مهم استفاده خوب از آن است

چرا فلسفه بخوانیم؟

 

دو دلیل اصلی برای مطالعه فلسفه وجود دارد:

1. دلیل اول کنجکاوی: فلسفه با تلاش برای پاسخگویی به دو پرسش شروع می شود.

الف. چه می توانیم بدانیم؟

ب. چگونه باید زندگی کنیم؟

این پرسش ها خود منجر به ایجاد پرسش های دیگری می شوند (مثلا حقیقت چیست؟ و ...)

2. دلیل دوم مهارت های قابل انتقال:

به دلیل اینکه فلسفه به موضوعات مختلف مربوط بوده و روش های آن به صورت گسترده قابل استفاده در سایر فعالیت های فکری است. لذا بسیاری از مهارت ها و توانایی های آموخته شده در فلسفه نه تنها قابل استفاده در دیگر رشته های علمی است، بلکه می توان در سایر فعالیت ها نیز از آنها استفاده کرد.

مهارت های ارتباطی، مهارت های استدلالی انتقادی، و مهارت های حل مسئله با فعالیت در حوزه فلسفه ارتقاء می یابند. این مهارت ها قابل استفاده در بسیاری از رشته ها و پروژه ها هستند. علاوه بر آن فلسفه روش های صحیح تحقیق و تحلیل را آموزش می دهد. ماهیت فلسفه به گونه ای است که به سازماندهی و یکپارچه سازی اطلاعاتی که به طرق مختلف آموخته شده است، نیز کمک می کند.

آموختن فلسفه به تفکر دقیق، واضح و انتقادی و همچنین بکارگیری رویکرد منطقی برای بررسی پرسش ها و مسائل سخت و چالش برانگیز، خوب استدلال کردن و ارزیابی سایر استدلال ها، بحث منطقی، و نگارش موثر کمک می کند.

لازم به ذکر است منطق ابزار مورد استفاده در فلسفه است.

 

برداشت آزاد از Why Study Philosophy و Why Study Philosophy

 

منابع پیشنهادی برای مطالعه:

1. کتاب دنیای سوفی (Sophie's World) نوشته یوستین گاردر (Jostein Gaarder) ترجمه آقای حسن کامشاد از انتشارات نیلوفر.

2. محفل فیلسوفان خاموش (The Dead Philosophers’ Café) نوشته نورا کی. و ویتوریو هوسله (Nora K., Vittorio Hosle) ترجمه آقای کورش صفوی از انتشارات هرمس.

3. کتاب لذات فلسفه (The pleasures of philosophy) نوشته ویل دورانت (Will Durant) ترجمه آقای عباس زریاب خویی از انتشارات علمی و فرهنگی.

4. کتاب تاریخ فلسفه (The Story of Philosophy) نوشته ویل دورانت (Will Durant) ترجمه آقای عباس زریاب خویی از انتشارات علمی و فرهنگی.

5. کتاب تسلی بخشی های فلسفه (The Consolations of Philosophy) نوشته آلن دوباتن (Alain De Botton) ترجمه آقای عرفان ثابتی از انتشارات ققنوس.

6. کتاب تاریخ فلسفه غرب (A History of Western Philosophy) نوشته برتراند راسل (Bertrand Russell) ترجمه آقای نجف دریابندری از انتشارات کتاب پرواز.

7. کتاب فلاسفه بزرگ (The Great Philosophers) نوشته برایان مگی (Bryan Magee) ترجمه آقای عزت الله فولادوند از انتشارات خوارزمی.

8. کتاب مردان اندیشه (Men of Ideas) نوشته برایان مگی (Bryan Magee) ترجمه آقای عزت الله فولادوند از انتشارات طرح نو.

درس های تاریخ سرنوشت ساز است

چرا تاریخ بخوانیم؟

 

گذشته، حال را می سازد و حال، آینده را - فهم تغییر در دنیای متغیر

تاریخ اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی، تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد جوامع و اینکه برای گذران زندگی خود چگونه رفتار می کنند را در اختیار ما می گذارد. به کمک این اطلاعات می توانیم تغییر را درک کرده و بفهمیم جامعه ای که در آن زندگی می کنیم چگونه بوجود آمده است. به تعبیری دیگر با مطالعه تاریخ می توان فهمید چگونه مردم و جوامع تغییر کرده و فاکتورهایی که باعث تغییر می شوند را توضیح داد. همچنین می توان متوجه شد چه عناصری علیرغم در حین تغییرات پایدار خواهند ماند. بدین ترتیب با اطلاعات وقایع گذشته می توان ضمن توصیف وضعیت موجود، از آن برای بررسی آینده بهره برد.

تاریخ با مثال درس می دهد

تاریخ اگر به خوبی نقل شود زیبا، هیجان انگیز و الهام بخش است و می تواند با در اختیار گذاشتن اطلاعات از عملکرد افراد و جوامع و نیز تجارب در زمان ها و مکان های دیگر به افراد برای مواجهه با شرایط و پیچیده ای که با آن روبرو هستند، کمک نماید.

تاریخ هویت ساز است

تاریخ هویت ساز است. تاریخ نحوه ظهور و شکل گیری خانواده ها، جوامع و کشورها را بیان کرده و نشان می دهد که در عین حفظ انسجام، اجزاء چگونه تغییر یافته و تکامل پیدا کرده اند. چگونگی پیدایش ارزش ها، مشکلات، ساختارها و تعامل با سایر جوامع بیان شده و موجب ایجاد و تقویت عادات ذهنی هوشمندانه و رفتارهای خردمندانه که برای رفتار عمومی مسئولانه چه به عنوان رهبر ملی یا اجتماعی، چه به عنوان رای دهنده آگاه و چه به عنوان یک ناظر ساده می گردد.

 

همانگونه که مشخص است بهره برداری از تاریخ جنبه های مختلفی دارد. شاید به صورت خلاصه بتوان گفت تاریخ ابزاری است برای دسترسی به آزمایشگاه تجارب بشر تا با استفاده از تجارب گذشته، به دنبال ایجاد تجربه ها و فرآیندهای بهتری برای حال و آینده باشیم.

 

برداشت آزاد از مطلب Why Study History

 

منابع پیشنهادی برای مطالعه تاریخ عمومی:

1. کتاب تاریخ تمدن (The Story of Civilization) (13 جلدی، شامل 26000 صفحه) نوشته آقای ویل دورانت و خانم آریل دورانت (Will Durant & Ariel Durant) ترجمه آقای احمد آرام و همکاران از انتشارات علمی و فرهنگی.

این مجموعه مشهورترین و رایج ترین منبع مطالعه تاریخ است. با یک برنامه منظم و غیرفشرده، مطالعه آن در حدود یک سال و نیم زمان نیاز دارد. این مجموعه کتاب با استفاده از آثار مکتوب مورخان قبلی، با شرح وقایع از سال 330 قبل از میلاد مسیح شروع و تا وقایع دوران ناپلئون (1840 میلادی) ادامه می یابد.

نسخه انگلیسی این مجموعه شامل 11 جلد است که اولین جلد آن در سال 1935 میلادی منتشر گردید. با درگذشت ویل و همسرش آریل تکمیل این مجموعه متوقف می شود. آنان قصد نگارش تاریخ تا دوره معاصر خود (1933 میلادی) را داشتند.

2. کتاب درس های تاریخ (The Lessons of History) (یک جلد شامل 166 صفحه) نوشته آقای ویل دورانت و خانم آریل دورانت ترجمه آقای محسن خادم از انتشارات ققنوس.

این کتاب در سال های آخر زندگی نویسندگان آن نوشته شده و حاصل جمع بندی یادداشت های نویسندگان از رویدادها و نظراتی است که به نظر آنان امور کنونی، احتمالات آینده، ماهیت بشر، و رفتار دولت ها را احتمالا می تواند روشن کند.

3. کتاب تاریخ جهان نو (A History of the Modern World) (دو جلد شامل 736 صفحه) نوشته رابرت روزل پالمر (Palmer) ترجمه آقای ابوالقاسم طاهری از انتشارات امیرکبیر.

4. کتاب تاریخ تحلیلی اسلام نوشته آقای سیدجعفر شهیدی از انتشارات علمی و فرهنگی.

داستان نویسی

بسیاری از دانشجویان علاقمند به مطالعه رمان و تاریخ، به دنبال نوشتن داستان و خاطرات خود هستند. از آنجایی که روز به روز بر تعداد این افراد افزوده می گردد، در برخی دانشگاه ها در قالب دوره های فوق برنامه کارگاه های آموزش داستان نویسی برگزار می شود. در این مطلب تعدادی از منابع آموزشی رایج در این زمینه معرفی می گردد. امید است مفید واقع شود.

منابع آموزشی:

1. کتاب عناصر داستان نوشته آقای جمال میرصادقی از انتشارات سخن. (درباره مواردی چون پیرنگ، شخصیت و شخصیت پردازی، درونمایه و ...)

2. کتاب ادبیات داستانی نوشته آقای جمال میرصادقی از انتشارات سخن. (درباره انواع داستان، قصه، رمانس، داستان کوتاه و رمانس و ...)

3. کتاب راهنمای داستان نویسی نوشته آقای جمال میرصادقی از انتشارات سخن. (بسیاری از اطلاعات موجود در 2 کتاب قبلی بسط داده شده، و همچنین چند موضوع جدید طرح گردیده است)

4. کتاب ارواح شهرزاد نوشته شهریار مندنی پور از انتشارات ققنوس.

5. کتاب درس هایی درباره داستان نویسی (Dare to Be a Great Writer) نوشته آقای لئونارد بیشاپ (Leonard Bishop) ترجمه آقای محسن سلیمانی از انتشارات سوره مهر.

6. کتاب هنر داستان نویسی (The Art of Fiction) نوشته آقای دیوید لاج (David Lodge) ترجمه آقای رضا رضایی از نشر نی.

7. کتاب چگونه زندگی نامه بنویسیم ترجمه آقای محسن سلیمانی از انتشارات سوره مهر.

(گزیده ای از کتاب Writing Biography & Autobiography نوشته آقای Brian D. Osborne و

کتاب How to Write Biographies and Company Histories نوشته آقای Richard Sawyer)

درس تاریخ معماری و ساختمان

درس تاریخ معماری و ساختمان به ارزش 2 واحد نظری است. این درس جزو دروس عمومی مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران است.

منابع درسی:

1. کتاب معماری ایرانی نوشته آقای غلامحسین معماریان (ناشر این کتاب به طور مرتب تغییر نموده است).

در این کتاب به نیارش (علم ساختمان، اجرا و ایستایی سازه ها) در معماری سنتی ایران پرداخته شده است. در بخش اول این کتاب درباره قوس ها و تاق ها و در بخش دوم درباره گنبدها صحبت شده است.

2. کتاب آشنایی با معماری اسلامی ایران نوشته آقای محمدکریم پیرنیا و تدوین آقای غلامحسین معماریان (ناشر این کتاب به طور مرتب تغییر نموده است).

3. کتاب سبک شناسی معماری ایران نوشته آقای محمدکریم پیرنیا و تدوین آقای غلامحسین معماریان (ناشر این کتاب به طور مرتب تغییر نموده است).

4. کتاب آشنایی با معماری جهان نوشته آقای محمد ابراهیم زارعی از انتشارات فن آوران.

5. کتاب تاریخ معماری مدرن (5 جلدی) (History of Modern Architecture) نوشته لئوناردو بنه ولو (Leonardo Benevolo) ترجمه آقای علی محمد سادات افسری از مرکز نشر دانشگاهی

6. A Global History of Architecture Written by Francis D. K. Ching, Mark M. Jarzombek, Vikramaditya Prakash From Wiley.

درس مبانی GIS در مهندسی عمران

درس مبانی GIS در مهندسی عمران به ارزش 2 واحد نظری است. این درس جزو دروس اختیاری مشترک بین تمامی زمینه های مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران است. این درس فاقد پیشنیاز است.

منابع درسی:

1. کتاب مبانی سنجش از دور نوشته آقایان سیدباقر فاطمی و یوسف رضایی از انتشارات آزاده.

2. کتاب سنجش از دور (اصول و کاربرد) نوشته آقای حسن علیزاده ربیعی از انتشارات سمت.

3. کتاب مفاهیم سنجش از دور نوشته آقای محمدرضا عاصی از انتشارات سیمای دانش.

4. کتاب سنجش از دور و سامانه اطلاعات مکانی نوشته چاندرا و قوش (Chandra & Ghosh) ترجمه آقایان کاظم علوی پناه و مسلم لدنی از انتشارات دانشگاه تهران.